Abstract

Paolo Monella, Contro l'esternalizzazione della pubblicazione e dell’insegnamento in ambito digitale

English Since schools and universities in Italy still have an instrumental, rather than a transformative, vision of information technology, they are outsourcing, as mere ‘services’, two key functions: scholarly publication and digital teaching. In the first case, the digital transition provides research institutions and funding agencies with a chance to ‘re-internalize’ publication. This would enhance both Open Access as well as innovative and open forms of communication and exchange in the academia (Open Data/Science). During the Covid-19 pandemic, schools and universities have been using platforms digital teaching belonging to the multinationals of digital mass profiling. Also, teaching and assessment techniques have rarely been renovated and adjusted to the new medium. As digital practices arisen during emergency distance learning become a permanent integration of blended education, schools and universities urgently need to tackle issues such as student and teacher personal data protection, constructivist digital learning methods and social inclusion policies. Italiano A causa di una concezione strumentale del digitale, università e scuola continuano ad esternalizzare come ‘servizi’ due loro funzioni fondamentali: la pubblicazione scientifica e l’insegnamento digitale. Nel primo caso, proprio la transizione digitale offre alle istituzioni di ricerca e ai loro finanziatori la possibilità di ‘re-internalizzare’ tale funzione, favorendo da un lato l’Open Access, dall’altro forme innovative e al contempo aperte (Open Data/Science) di comunicazione e scambio all’interno della comunità scientifica. L’insegnamento digitale, nell’emergenza della pandemia Covid-19, è stata appaltato alle piattaforme appartenenti alle multinazionali della profilazione digitale di massa, in larga parte riproponendo nel nuovo medium modalità didattiche e di valutazione trasmissive e nozionistiche. Mentre la didattica a distanza d’emergenza si va trasformando in integrativa e strutturale, diventa urgente una riflessione sulla difesa dei dati personali di docenti e studenti, sui metodi didattici nell’ambito digitale e sulle politiche di inclusione nel futuro ‘ibrido’ (in presenza e online) della formazione.

Paolo Monella Curriculum
DH bibliography
Paolo Monella home page